Türk Tiyatrosunun 6 Kavuklusu

Kavuk, Türk tiyatrosunun yıllardan beri süren anlamlı bir geleneğidir. Usta-çırak ilişkisini yansıtan kavuk, geleneksel Türk tiyatrosunun da simgesidir. Kel Hasan Efendi ile başlayan bu gelenek Şevket Çoruh ile devam etmektedir.

Kel Hasan Efendi

1874 yılında doğan Kel Hasan Efendi, Türk tiyatrosunun en değerli isimlerindendir. Sanatçı, “Meşhur Komik” unvanıyla bilinmektedir. Orta oyunu ile Tulûat oyununu bir arada sergileyen Kel Hasan, Abdürrezzak Abdi Efendi’nin İbiş tiplemesini yıllarca sahnede yaşatmıştır. Rüyada Taaşşuk adlı oyunun oynanacağı gün diğer oyuncuların boykotu nedeniyle sahneye tek başına çıkmış ve tek kişilik gösterilerin ilkini gerçekleştirmiştir. Kel Hasan Efendi yetiştirdiği öğrencisi İsmail Dümbüllü’ye fesini ve kavuğunu devretmiştir. Kavuğu orta oyunu, fesi ise tulûat oyununu simgelemektedir. Kel Hasan Efendi’nin vefat tarihi tam olarak bilinmemekte, 1925 veya 1929 olduğu tahmin edilmektedir.

İsmail Hakkı Dümbüllü

Geleneksel Türk tiyatrosunun son temsilcisi olarak kabul edilen İsmail Dümbüllü, orta oyunu ve tulûat sanatçısıdır. Geleneksel tiyatronun bilinirliğinin artmasında etkili olan sanatçı, orta oyununun da devamlılığını sağlamıştır. Kanlı Nigâr, Kavuklu’ya Hile ve Gözlemeci en bilinen oyunlarıdır. Usta sanatçı 1940’lı yıllarda sinemada da ünlenmiş ve Nasreddin Hoca tiplemesiyle herkesin beğenisini kazanmıştır. Halkın Komiği olarak tanımlanan Dümbüllü, ustası Kel Hasan Efendi’den devraldığı fesi ve kavuğu Münir Özkul’a seyirci önünde sürpriz yaparak devretmiştir. 5 Kasım 1973 tarihinde geçirdiği bir trafik kazası nedeniyle usta sanatçı hayatını kaybetmiştir. Boğaziçi Köprüsü’nden geçen ilk kişi olarak naaşı Karacaahmet Mezarlığı’na defnedilmiştir.

Münir Özkul

15 Ağustos 1925 tarihinde doğan Münir Özkul hem Türk tiyatrosu hem de Türk sineması için çok önemli bir isimdir. Her iki sanatta da izleyicinin takdirini kazanmış ve her iki sanatın da en dikkat çekici isimlerinden olmuştur. Tiyatroya lise çağlarında başlayan Özkul, 1948 yılında Ses Tiyatrosu’nda Aşk Köprüsü oyunuyla profesyonel olmuştur. 1969 yılında Haldun Taner ile Bizim Tiyatro’yu kuran sanatçı, Haldun Taner’in yazdığı Sersem Kocanın Kurnaz Karısı oyununda Tomas Fasülyeciyan rolünü oynamış ve büyük bir başarı elde etmiştir. 1972 yılında gazinolarda şovmen olarak sahneye çıkmıştır. 80’lerde Ferhan Şensoy’un Ortaoyuncular topluluğuna katılan sanatçı burada sahnelenen 4 oyunda oynamış ve sonrasında sahnelere veda etmiştir. Hababam Sınıfı, Bizim Aile, Mavi Boncuk gibi pek çok sinema filminde rol alarak seyircinin gönlünde taht kurmuştur. İsmail Dümbüllü’den devraldığı fesi Müjdat Gezen’e, kavuğu ise Ferhan Şensoy’a devretmiştir. Usta sanatçı, 5 Ocak 2018 tarihinde vefat etmiştir.

Ferhan Şensoy

26 Şubat 1951 tarihinde doğan Ferhan Şensoy, Türk tiyatrosunda kendine özgü bir yer edinmiş, tiyatroyla yaşayan ve tiyatroyla yaşlanan bir sanatçıdır. Ortaoyuncular tiyatro topluluğunun kurucusu olan Ferhan Şensoy, uzun yıllardır Ses 1885 tiyatro sahnesini yaşatmaktadır. Tek kişilik oyunu olan Ferhangi Şeyler’i 1987’den beri kesintisiz bir şekilde sürdürmektedir. 1970 yılında ilk skeçleri Devekuşu Kabare’de oynanmaya başladı. 1980 yılında Ortaoyuncular adıyla kendi tiyatrosunu kuran Şensoy, bu tiyatronun bünyesinde bir de Nöbetçi Tiyatro’yu kurarak yeni tiyatrocuların yetişmesinin önünü açtı. İstanbul’u Satıyorum, Soyut Padişah, Kahraman Bakkal Süpermarkete Karşı en bilindik oyunlarındandır. Sanatçı, Münir Özkul’dan devraldığı kavuğu 2016 yılında Rasim Öztekin’e devretmiştir.

Rasim Öztekin

Türk tiyatro ve sinemasının usta ismi Rasim Öztekin, 14 Ocak 1959 tarihinde doğmuştur. Galatasaray lisesinde okuyan Öztekin, tiyatro oyuncusu olmaya heves etmiş ve bu uğurda kapı kapı dolaşmıştır. Nöbetçi Tiyatro’ya yolu düştüğünde Ferhan Şensoy ile tanışan Rasim Öztekin bu dönemde profesyonel tiyatrocu olmuş ve oldukça verimli geçecek olan sahne yaşantısına girişmiştir. Asıl çıkışını İstanbul’u Satıyorum oyunuyla yakalayan Öztekin başlarda yardımcı oyuncu olmasına rağmen rol arkadaşı Baykal Kent’in bazı zamanlar oyuna gelmemesi nedeniyle onun rollerini de oynayarak rolünü geliştirdiğini söylemiştir. Tiyatrodaki başarılı performansı 2016 yılında ustası Ferhan Şensoy’dan kavuğu devralmasıyla taçlanmıştır. Rasim Öztekin bu devri, “Ustamdan beratımı aldım.” diyerek nitelemiştir. Usta sanatçı televizyon ve sinemada da boy göstermiş ve unutulmaz karakterlere hayat vermiştir. Sağlık sorunları nedeniyle tiyatrodan uzak kalan sanatçı 2020 yılında kavuğu Şevket Çoruh’a devretmiştir. Usta sanatçı Rasim Öztekin, 8 Mart 2021 tarihinde vefat etmiştir.

Şevket Çoruh

30 Haziran 1973 tarihinde doğan Şevket Çoruh; tiyatro, dizi ve sinema oyuncusudur. 2017’de kurduğu Baba Sahne ile dikkat çekmiş ve bu sahneyi yaşatmak için deyim yerindeyse varını yoğunu harcamıştır. Bir Baba Hamlet oyununda Murat Akkoyunlu ile oynamaktadır. 2017 yılında Baba Sahne’nin açılışında Müjdat Gezen, Kel Hasan Efendi’nin fesini ona devretmiştir. 2020 yılında da Rasim Öztekin’den kavuğu devralan Şevket Çoruh hem fesi hem de kavuğu taşıyan üçüncü sanatçıdır.

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google fotoğrafı

Google hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.