Yalnızlık Seçimi: Yaban Çilekleri Filmi

Wild Strawberries – Yaban Çilekleri Altyazılı izle

İsveçli yönetmen Ingmar Bergman’ın 1957 yılında çektiği film olan Yaban Çilekleri, emekliye ayrılmak üzere olan yaşlı bir profesörün jübile törenine katılmak için çıktığı yolculukta ölümle ve kendisiyle olan yüzleşmesini rüyalar üzerinden anlatmaktadır. Romantizmini kaybetmiş bir idealizmin yarattığı çatışmanın anlatıldığı bu filmin ana karakteri Profesör Isak’tır.  

Film yalnızlığı seçen profesörün ölüm korkusunu anlatan rüyası ile başlar. Artık ölümle yüzleşme zamanı gelen profesör geçmişiyle olan hesabını daha kapatmamıştır.

Film, şimdiki zaman-geçmiş-rüya ekseninde işlenmektedir.

Şimdiki zaman-geçmiş, anıları hatırlama ile izleyiciye sunulmuş. Profesör, şimdiki haliyle geçmişe gider. Lakin burada Sonsuzluk ve Bir Gün’de olduğu gibi geçmişteki anılarını hatırlarken geçmiştekilerle konuşulmaz. Sadece bir gözlemci gibi olaylar izlenir, anılar hatırlanır.

Bilim kariyerinin sonunda olan Profesör, jübile için yola çıkmıştır. Bu jübile yolculuğunda ona gelini de eşlik etmiştir. Yolculuk esnasında maziyle şimdiki zaman arasında bazı hatıraları canlanır. Yolda geçerken Profesörün gençlik yıllarının geçtiği eve uğrarlar. Evin bahçesinde yaban çilekleriyle karşılaşan Profesör, geçmişe gider. Hatırladığı şey ise ilk aşkı Sara’dır. İlk aşkının yaban çileklerini toplarken ağabeyi Sigfrid arasındaki yakınlaşmasına görürüz. İlk aşkı onunla ağabeyi arasında karşılaştırma yapar ve Profesörü ideal bir eş olarak bulsa da o daha eğlenceli olan ağabeyini tercih eder. Bu sahneden sonra tekrar şimdiki zamana dönüldüğünde Profesör, buna benzer bir olayla karşılaşmıştır. Arabalarına aldıkları genç bir grupta da aynı durum söz konusu olmuştur. Profesör, hatırlamış olduğu geçmişiyle beraber yalnızlığa sürüklenişini de gözden geçirir. Hayatının bu hale gelişi karşısında çaresizdir. Yalnız ve mutsuzdur.

de Roma a Londres: Fevereiro 2017

Profesörün ikinci rüyası ise yolculuk sırasında gerçekleşir. Bu rüyada sorguya tutulan profesöre sorguç, profesörden geçmişin gerçekliğiyle yüzleşmesini ister/yüzleştirir. Sorgucun hiçbir sorusuna cevap veremediğini görürüz profesörün.

“Bir doktorun en temel görevi nedir?”

Sorgucun bu sorusuna cevap veremez profesör. Sorguç ise kendi sorusunu kendi cevaplar: “Af dilemek!” Profesör karnesinde ne yazıldığını sorunca ise “duyarsızlık, bencillik, insafsızlık” cevabını alır ve cezasını sorduğunda ise  “Her zamanki gibi yalnızlık!” yanıtını alır. Rüyanın devamında ise Profesör, bir bahçede karısı ile aşığının samimi hareketlerine tanıklık eder. Bu bize ve Profesör hayatın/hayatın sevinci, üzüntüsü, güzelliği, çirkinliği yerine bilimin/bilimin saygınlığını, kutsallığını ve başarılığını önemsemenin getirdiği ahlaki çöküşü anlatmaktadır.

Yaban çilekleri filmde geçmişe ait huzurlu, mutlu, kalabalık zamanları, geçmişin güzel parçalarını temsil eder. Gerçekten de öyle midir? Anıları biz yaratıyor, geçmişe şekil veriyoruz.

Profesör, geçmişiyle kendini yalnızlığa mahkûm edişiyle yüzleşir. Tek çocuğuyla bile iletişiminin kopukluğunun acısını duyar. Fakat o artık bambaşka biri olma yoluna girmiştir. Hayatının kalan vakitlerini mutlu anılar biriktirmek için harcayacaktır.

Profesör ile geçişi arasındaki ilişki, hesaplaşma, hatalarını anlama ilişkisi çerçevesinde kurulmuş ve çaresizliğini, hatalarını anlayarak ölüm korkusunu bir azda olsa yenen yaşayamamanın verdiği acı ile yaşanmayacağını kabullenen bir insan işlenmiştir.

EYÜP SAKA

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google fotoğrafı

Google hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.